Nativeskolan

– NATIVESKOLAN –

Vad är egentligen Nativeannonsering?

Nativeannonsering är annonser med innehåll utformat så det smälter in i sin omgivning
– textuellt, grafiskt och i tekniken bakom. Det vanligaste är att annonsera i en redaktionell miljö
(t ex hos någon av våra 190 tidningssajter) och tanken är att innehållet ska vara relevant,
intressant och skapa ett mervärde för läsaren, utan att upplevas störande.

Hur fungerar det?

Besökaren exponeras för en native-annons, klickar på den och skickas vidare till en landningssida med en artikel, ett reportage, en video. 


Här kan du som annonsör kommunicera med läsaren om din produkt, tjänst, bransch eller annat budskap. Allt innehåll ska vara tydligt annonsmärkt så att det framgår för läsaren vilken annonsör som står bakom innehållet.

Vilka är fördelarna?

Som annonsör kan du berätta om sådant som inte ryms inom ramen för traditionell reklam. Du kan bygga relation med besökaren och på ett effektivt sätt stärka ditt varumärke. 


Lästiden är ofta längre, vilket gör att du kan förklara din produkt eller tjänst, samt stärka er trovärdighet och bransch t ex genom testimonials: intervjuer med personer som testat er produkt/tjänst.


Hur är annonsen uppbyggd?

En native-annons består av några olika element, som följer varje nyhetssidas specifika stil.


Rubrik: Rubriken skall vara saklig, engagerande och väcka läsarens intresse.

Ingress: Med ingressen ger du läsaren en kort inblick i vad innehållet kommer att handla om.

Bild: En lämplig bild som väcker läsarens intresse

CTA: Knappen som leder läsaren till er sida. Ofta märkt som
”Läs mer”.

Annonsörens namn: Varje annons behöver tydligt klargöra vem som annonserar.

Tema: I vissa fall kan man även berätta ett övergripande tema, som t.ex. bilar, programvara, B2B eller semesterresor,

mat, recept och andra teman som kan passa er bransch.


93% uppmärksammar native!


Effektiviteten hos native-annonser kan förklaras med bland annat läsarbeteendet hos besökare på nyhetssajter. 


De flesta besökare identifierar snabbt placeringen av annonser och lär sig undvika dem. Fenomenet kallas för ”banner blindness”, men däremot säger en undersökning, utförd av Yahoo, att 93% uppmärksammar native-annonsering.

Varför AnnonsAlliansen?

Vi representerar 190 av Sveriges tidningssajter, från stora till små och från norr till söder. Du kan synas lokalt eller via de rikstäckande sajterna inklusive exempelvis DN, Di, SvD, Expressen och Aftonbladet. Här finns hela sajtlistan!


Inom dessa väljer du även bland 9 olika kategorier: Ekonomi, Hus & Hem, Kultur, Livsstil & Hälsa, Mat & Dryck, Motor, Nöje, Sport samt Teknik & IT


Vi hjälper dig att anpassa annonseringen efter din egen målgrupp genom att välja geografisk spridning (lokal-, regional- eller riksnivå), vilken kategori och plattform du vill visa annonserna: desktop, tablet, mobilt eller alla tre.

Vi tar hand om hela kedjan – från idé till klicksuccé!

Vi finns där genom hela processen och hjälper
dig hela vägen in i mål med din nya digitala kampanj.


Vi kan hjälpa till att producera ditt annonsmaterial eller förmedla kontakt till en reklambyrå vi samarbetar nära med. Sedan ser vi till att annonsen optimeras och publiceras i rätt kanaler och samlar allt i en tydlig sammanställning efter kampanjens slut.


Visst låter det smidigt? Vi lämnar gärna ett kostnadsfritt prisförslag– maila till kristian.greslingaas@annonsalliansen.se